środa, 18 maja 2011

Wymiana rozrządu simmeringów corolla / starlet 4efe

Wymiana rozrządu w silniku 4efe w e10 została rewelacyjnie opisana przez kolegę czmiel na jego blogu

Od siebie dorzucę tylko komentarz dotyczący corolli e11 oraz wymiany pompy wody.

Zdjęcie pochodzi z bloga czmiela zaznaczyłem jedynie różnicę między e10 a e11, nowsza wersja 4efe posiada czujnik położenia wału, zmianie uległo więc koło zębate pokazane na zdjęciu, na swoim obwodzie posiada koronę którą bardzo łatwo uszkodzić podczas zdejmowania koła. Koło ciężko kupić niektórzy sprzedawcy wiedzący o problemie potrafią wycenić je nawet na 250zł przy czym nowe w ASO kosztuje 120zł bez żadnych zniżek.

Często pojawia się pytanie czy przy wymianie rozrządu wymieniać pompę wody. Otóż w silniku 4efe nie jest ona napędzana paskiem rozrządu, jej wymiana nie jest szczególnie uciążliwa nawet ze złożonym rozrządem dlatego też nie jest ona konieczna, natomiast w silniku 4afe gdzie na pierwszy rzut oka sytuacja wygląda podobnie polecam zmienić pompę wody przy wymianie rozrządu ponieważ jest tam bardzo ciasno.

7AGZE PROJECT

Pomysł na ten projekt można powiedzieć że zrodził się tutaj czyli na Corolla Club, jako że świeżo SWAP-nięte 1.6 4afe  nie było w najlepszej kondycji zacząłem zastanawiać się nad kolejnym silnikiem, każdy kto zmieniał silnik czy go modyfikował wie że apetyt rośnie w miarę jedzenia, szukać kolejnego 1.6 nie chciało mi się bo to żadne wyzwanie, zacząłem się zastanawiać nad silnikiem 1.8 7afe który jest bardzo rzadko spotykany w corolli, jednak przy takiej zmianie przyrost mocy prawie żaden tylko większy i fajniejszy moment. Zacząłem się wtedy zastanawiać nad blokiem od 7afe i głowicą od 4afe, taka zabawa spowodowałaby wzrost stopnia sprężania i może jakieś sensowne przyrosty, jednak jak od dawna wiadomo głowice fe są niereformowalne. Wtedy do tematy wkroczył kolega styku i zaproponował hybrydę 7afe i 4age, czyli sensowna głowica, hybryda bardzo rzadko spotykana więc ten pomysł spodobał mi się od razu.


Dosyć szybko znalazłem silnik 4age od braci Gniadek, uszkodzona panewka, dobra cena czyli dokładnie to czego szukałem. Zakupione 4age to wersja big port z t-visem czyli zmienną geometrią dolotu.





Zanim odebrałem silnik w głowie zrodził się kolejny pomysł, skoro tyle kasy trzeba włożyć, i tak trzeba będzie założyć SA lub jakiegoś prosiaka czemu od razu nie założyć jakiejś suszarki. Samochód buduję do jazdy na co dzień więc szybko zdecydowałem się na kompresor. Początkowo miał to być Eaton m24 ze względu na swoje małe gabaryty jednak chłopaki z 4age.pl szybko wybyli mi ten pomysł z głowy ze względu na jego małą sprawność przy tak dużym silniku, ostatecznie zdecydowałem się na Eatona m45 z mercedesa. I tu pojawił się problem ze względu na jego gabaryty.



Zdecydowałem się go skrócić, ostatecznie i tak nie wiem gdzie go wsadzę ale w tej wersji będzie dużo prościej.



Po spawaniu pojawił się kolejny problem mianowicie olej i smar do łożysk, w salonie mercedesa 110ml oleju do tego kompresora kosztuje 180zł a smar jest niedostępny, w tym temacie bardzo pomógł mi kolega croom który ściąga mi olej ze stanów w dużo rozsądniejszych pieniądzach oraz smar Amsoila.

W całej zabawie najbardziej obawiam się o dół z silnika 7afe, pierwszy kupiony przeze mnie silnik po rozebraniu wyglądał tak :






zaistniała sytuacja znacznie opóźniła projekt ponieważ reklamacja trochę się odwleka.

Na obecną chwilę kompresor jest już pospawany, głowica splanowana,  zawory zeszlifowane, uszczelniacze wymienione,  pokrywy zaworów czekają na malowanie a 7afe odbieram z reklamacji za kilka dni.

Wkrótce dalszy ciąg.....

7AFE odebrane z reklamacji

wtorek, 17 maja 2011

jak wywołać kody diagnostyczne błyskowe corolla e10 e11 4efe 4afe carina celica





Temat wielokrotnie wałkowany na różnych forach jednak zawsze mam problem z jego odnalezieniem dlatego zebrałem informacje i wrzucam je tutaj.

Wywołanie kodów diagnostycznych/ błyskowych jest bardzo proste ale jest możliwe tylko w starszych silnikach corolli wyposazonych w gniazdo diagnostyczne jak na powyższym zdjęciu, w silnikach vvti ze złączem obd2 nie ma takiej możliwości.Gniazdo diagnostyczne znajduje się obok kielicha amortyzatora od strony kierowcy.

Aby wywołać kody należy wyłączyć zapłon zewrzeć zworka (np kawałek drutu)  ze sobą styki TE1 i E1 w gnieździe diagnostycznym. Następnie należy włączyć zapłon, wtedy zacznie migać kontrolka Check Engine, jeżeli mruga ona cały czas w równych odstępach czasu oznacza to że wszystko jest ok i komputer nie wykrywa żadnych błędów. Jeżeli mruga kilka razy następnie następuje chwila przerwy oznacza to że komputer znalazł błąd.

Błędy mogą być dwu oraz jedno cyfrowe, jeżeli kontrolka mrugnęła 2 razy następnie była krótka przerwa i mrygneła raz  oznacza to że komputer wykrył błąd 21. Jeżeli kontrolka mrugnęła 2 razy następnie była krótka przerwa i mrygneła raz później nastąpiła dłuższa przerwa po której kontrolka mrugnęła 4 razy a po krótkiej przerwie raz oznacza to że najpierw był kod 21 później 41. Jeżeli nie uda nam się za pierwszym razem odczytać kodu nie ma się czym przejmować po wyświetleniu wszystkich kodów są one wyświetlane od nowa.
Poniżej lista błędów

1    Sygnał jest sprawny.
2    Czujnik bezwzględnego ciśnienia w kolektorze wlotowym lub jego obwód.
3    Sygnał zapłonu ze wzmacniacza.
4    Czujnik temperatury płynu chłodzącego lub jego obwód.
6    Sygnał obrotomierza lub obwód, brak obrotów, sygnał GMP.
7    Czujnik położenia przepustnicy /potencjometr/ lub jego obwód.
8    Czujnik temperatury powietrza lub jego obwód.
9    Czujnik prędkości pojazdu lub jego obwód.
10   Sygnał rozruchu lub obwód.
11   Sygnał wyłącznika klimatyzacji lub obwód.
Toyota TCCS /2
12   Sygnał obrotomierza lub obwód.
13   Sygnał obrotomierza lub obwód.
14   Sygnał zapłonu ze wzmacniacza.
16   Sygnał kontroli jazdy lub obwód.
21   Sonda lambda lub jej obwód, zanikanie sygnału sondy lambda.
22   Czujnik temperatury płynu chłodzącego lub jego  obwód.
24   Czujnik temperatury powietrza lub jego obwód.
25   Sonda lambda lub jej obwód, uboga mieszanka.
26   Sonda lambda lub  jej obwód, bogata mieszanka.
27   Sonda lambda lub jej  obwód.
28   Sonda lambda lub jej  obwód.
31   Przepływomierz powietrza lub jego obwód.
31   Czujnik bezwzględnego ciśnienia w kolektorze wlotowym lub jego obwód.
32   Przepływomierz powietrza wychyłowy lub jego obwód.
34   Sygnał ciśnienia turbodoładowania lub obwód.
35   Sygnał ciśnienia turbodoładowania lub obwód.
41   Czujnik położenia przepustnicy /potencjometr/ lub jego obwód.
42   Czujnik prędkości pojazdu lub jego obwód.
43   Sygnał rozruchu lub obwód.
47   Czujnik położenia przepustnicy /potencjometr/  lub jego obwód.
51   Sygnał wyłącznika klimatyzacji lub obwód.
52   Czujnik spalania stukowego lub jego obwód.
53   Układ sterowania czujnika spalania stukowego lub obwód.
54   Sygnał chłodnicy powietrza układu turbodoładowania.
55   Czujnik spalania stukowego /V6/ lub jego obwód.

Kody mają zastosowanie prawdopodobnie do wszystkich toyot



Można wykonać również rozszerzony test diagnostyczny. W tym celu na wyłączonym zapłonie nalezy zmostkować styki TE2 oraz E1, włączyć zapłon ( lampka chcek engine powinna mrygać 4 razy na sekundę) odpalić silnik, rozpędzić się ponad 10km/h i jechać w normalnych warunkach, zastrzymać się (nie gasząc silnika) Zmostkować TE1 oraz E1 i odczytać błędy, następnie wyłączyć zapłon i wyciągnąć zworki.





Kasowanie błędów jest bardzo proste wystarczy wyjąć bezpiecznik EFI 15A lub zdjąć klemę z akumulatora.



Można również za pomocą kodów błyskowych sprawdzić poduszki powietrzne, ten temat został dokładnie opisany przez kolegę Kopia z CC

Cześć :)

Witam,
skoro trafiliście na tego bloga oznacza to że prawdopodobnie znacie mnie z jakiegoś forum motoryzacyjnego jako dolar-a czy też dolar666 (błędy młodości :) ), motoryzacją interesuję się od kilku lat. Moim oczkiem w głowie a zarazem hobby jest Toyota Corolla e10, samochód na obecną chwilę jest w rodzinie od 6-ciu lat, w moim posiadaniu od trzech. W tym czasie zmieniłem w tym zachodzie niemal wszystko od koloru lakieru do silnika. Jak stare przysłowie mówi dzwon podstawą tuningu, tak stało się u mnie, pewniej sobotniej nocy dałem prowadzić koleżance, z efektów jej jazdy nie byłem na początku zadowolony ale jak się okazało później wyszło to corollce na zdrowie.




Jak widać na zdjęciu uszkodzenia były dosyć poważne, 2 felgi, zwrotnica, wahacz, amortyzator, szyba, i kilka elementów do lakierowania, wtedy też wdrożyłem w życie pomysł który od dawna miałem w głowie, zmiana koloru na odrobinę bardziej wyrazisty również z palety Toyoty jednak z innego modelu mianowicie Celicy oraz założenie większych obręczy oraz szerszych opon. W tym samym czasie przyciemniłem tylne szyby, oraz zmodyfikowałem przedni zderzak co dało całkiem przyjemny efekt.



Jak widać odległość przedniego błotnika od opony psuła cały efekt dlatego zaczęły się kombinacje z amortyzatorami i sprężynami, próbowałem kilku kompletów zarówno krótkie amortyzatory jak i sprężyny obniżające w wielu rożnych kombinacjach, ostatecznie kupiłem nowe amortyzatory KYB excel G  + nowe sprężyny również tej samej firmy które od razu uciąłem  dzięki czemu udało mi się zrobić komplet ktory zarówno nadaje się do codziennej jazdy i wygląda jak należy. Może zalatuje partyzantką ale jak pisałem próbowałem dedykowanych amortyzatorów i sprężyn różnych firm i nic nie spisywała się tak fajnie.  Dodatkowo została wywalona antena z słupka, zastąpiła ją antena wewnętrzna a na dachu wylądowała antena CB President Carolina.

Obecnie samochód wygląda tak:
jest to wygląd ostateczny dostanie może w odległej przyszłości lotkę na klapę.

W 2008 roku samochód przeszedł kompletny remont silnika, niestety niekompetentny mechanik zarysował blok silnika i nie dokręcił szpilki głowicy co spowodowało uszkodzenie uszczelki oraz nieudaną podroż wakacyjną do Anglii w roku 2010. 




Nie chciałem się już bawić w napraw tego silnika dlatego zrobiłem SWAP-a na 1.6 4A-FE



Silnik okazał się w nie najlepszej kondycji więc nie załamuje rąk tylko walczę dalej, obecnie buduje silnik 7agze będzie to pierwszy taki silnik w Polsce i prawdopodobnie drugi w europie. Hybryda silnika 7afe z toyoty avensis oraz 4age z toyoty corolli której odpowiedni nadmuch zapewni kompresor z mercedesa czyli Eaton m45.


Na koniec napiszę jeszcze czemu otwarłem ten blog i czemu ma służyć.


Blog założyłem ponieważ od pewnego czasu chciałem założyć stronę internetową z opisami napraw corolli e10 i e11 ponieważ na temat tych modeli mam dosyć spora wiedzę i myślę że fajnie będzie zgromadzić to w jednym miejscu, stron pisać nie potrafię więc padło na blog. Ponadto podczas budowy 7agze udzielam sie na kilku forach internetowych i łatwiej będzie mi wrzucać tutaj nowe informacje a na fora podawać linki z aktualizacjami. Mam zamiar wrzucać tutaj ciekawe projekty znajomych oraz opisy imprez motoryzacyjnych na których będę.